سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مذهبی - اللهم عجل لولیک الفرج
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«و هر که حکمت یابد، خیری فراوان یافته است» ـ می فرماید : مقصود فرمانبرداریاز خدا و شناخت امام است . [امام صادق علیه السلام ـ درباره گفتار خدای]
مذهبی - اللهم عجل لولیک الفرج
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • هُرم سوزان کویر، بر خستگی کاروانیان نیشتر می زند و بدن های خسته آن ها را می آزارد. خورشید غروب دوم محرم، آرام خود را در تنگنای افق جای می دهد. کاروان بر سینه تفتیده بیابان توقف می کند. صدایی می پرسد: این جا کجاست؟ پاسخ می آید: این جا کربلاست! آری، حسین (ع) به کربلا می رسد و دل کویر را در تب و تاب می اندازد. آسمان نیز، چهره در هم کشیده است. زمین بغض خود را فرو می خورد. فرات بی صدا اشک می ریزد و خارها خود را به دست نسیم گرم سرنوشت داده اند.

    امام حسین در روز ترویه یعنى هشتم ذى ‏حجه سال 60 قمرى از مکه معظمه به سوى عراق مهاجرت فرمود و پس از چند روز، لشکریان عبیدالله بن زیاد به فرماندهى حر بن یزید ریاحى با آن حضرت مواجه شده و مانع حرکت آن حضرت به سوى کوفه شدند. گرچه حر بن یزید، مأموریت داشت با امام حسین برخورد شدید نماید، ولیکن رفتار وى با آن حضرت بر رفق و مدارا بود. به همین جهت‏ حر و لشکریانش در نماز جماعت امام حسین(ع) شرکت مى ‏کردند و به خطبه ‏هاى دلنشین وى گوش جان مى‏ سپردند و این دو سپاه، چند روز بدون هیچ‏گونه مشکلى در کنار هم بودند.

    اما عبیدالله بن زیاد که عطش فراوان براى جنگ با اباعبدالله الحسین داشت، نامه ‏اى به حر بن یزید نوشت و وى را مأمور سخت‏گیرى بر امام حسین (ع) نمود. حر بن یزید نیز طبق فرمان، راه را بر امام حسین و یارانش مسدود نمود و آنان را به سوى منطقه خشک و بى حاصل به نام کربلا هدایت کرد و در آنجا آنان را در محاصره خویش قرار داد.

    روز پنج شنبه دوم ماه محرم  سال 61 هجرى امام حسین علیه السلام در یکى از نواحى نینوا به نام کربلا فرود آمد. قافله امام حسین چون به سرزمین کربلا رسیدند، آن حضرت پرسید:

    این زمین چه نام دارد؟ عرض کردند: کربلا.

    آن حضرت تا نام کربلا را شنید، فرمود: اللهم انی اعوذ بک من الکرب و البلاء.

    فرمود: این، موضع کرب و بلا و محل محنت و عنا است، فرود آیید که اینجا منزل و محل خیمه‏ هاى ما است و این زمین، جاى ریختن خون ما است و در این مکان قبرهاى ما واقع خواهد شد. جدم رسول خدا مرا به این امور خبر داد.

     

    روز بعد عمر بن سعد بن ابى وقاص زهرى با چهار هزار نفر از کوفه رسید و در مقابل امام جاى گرفت. عمر بن سعد از قریش و از طایفه بنى زهره بن کلاب و خویش نزدیک حضرت آمنه مادر بزرگوار رسول خدا (ص) بود. پدرش سعد بن ابى وقاص از پنج نفرى است که در آغاز بعثت رسول خدا صلى الله علیه و آله بوسیله آشنایى با ابى ابکر به دین اسلام در آمدند و نام او در تاریخ اسلام و فتوحات اسلامى پر آوازه است.
    عمر بن سعد کسى نزد امام علیه السلام فرستاد که چرا به عراق آمده اید؟ امام در جواب فرمود: عراقیان خود مرا با نوشتن نامه خوانده اند اکنون اگر از آمدن من کراهت دارید به همان حجاز باز مى گردم. ابن سعد نامه اى به ابن زیاد نوشت و آنچه را امام فرموده بود گزارش داد. ابن زیاد گفت: اکنون که چنگال هاى ما به سوى او بند شده است، امید نجات و بازگشتن به حجاز دارد؟ دیگر گذشت و راهى براى وى باقى نمانده است.
    آنگاه به ابن سعد نوشت نامه ات راخواندم آنچه نوشته بودى فهمیدم از حسین بن على علیه السلام بخواه که خود و همه همراهانش با یزید بیعت کنند و آنگاه که بیعت به انجام رسید، ما هرچه خواستیم نظر خواهیم داد. سپس نامه دیگرى از ابن زیاد رسید که آب را به روى حسین و یاران وى ببند تا قطره اى از آن را ننوشند، و عمر بى درنگ عمرو بن حجاج را به فرماندهى چهار هزار سوار فرستاد که میان اباعبدالله و آب فرات حایل شدند و راه آب را بر امام و اصحابش بستند و این پیش آمد و سه روز پیش از شهادت امام روى داد.

    امام علیه السلام از ابن سعد خواست که با وى ملاقات کند و شبانه در میان دو سپاه ملاقات کردند و مدتى با هم سخن گفتند. چون عمر بن سعد به اردوگاه خود بازگشت و نامه به ابن زیاد نوشت که خدا آتش جنگ را خاموش کرد و با هم توافق کردیم و امر امت به خیر و صلاح برگزار شد، اکنون حسین بن على آماده است که به حجاز برود و به یکى از مرزهاى اسلامى روانه شود و آنگاه جمله اى را به عنوان دروغ مصلحت آمیز براى رام کردن ابن زیاد نوشت. با رسیدن این نامه ابن زیاد نرم شد و تحت تاثیر پیشنهادهاى ابن سعد قرار گرفت. اما شمر بن ذى الجوشن (لعنت الله علیه) که حاضر بود گفت: اشتباه مى کنى، این فرصت را غنیمت شمار و دست از حسین بن على که اکنون بر وى دست یافته اى بر مدار که دیگر چنین فرصتى به دست نخواهى آورد. ابن زیاد گفت: راست مى گویى، پس خودت رهسپار کربلا باش و این نامه را به ابن سعد برسان که حسین و یارانش بدون شرط و تسلیم شوند. آنگاه ایشان را به کوفه فرستاده و گرنه با ایشان بجنگد و اگر هم ابن سعد زیر بار نرفت و حاضر نشد با حسین بن على بجنگد، تو خود فرمانده سپاه باش و گردن او را بزن و سرش را براى من بفرست.
    آنگاه به ابن سعد نوشت: من تو را نفرستادم که با حسین بن على مدارا کنى و نزد من از وى شفاعت کنى، و راه سلامت و زندگى او را هموار سازى. اکنون ببین اگر خود و یارانش تسلیم شدند آنها را نزد من بفرست، و اگر امتناع کردند بر آنها حمله کن تا آنان را بکشى و بدن ها را مثله کنى، اما عهد کرده ام که او را بکشم و لگد کوب اسب ها کنم. اکنون اگر به آنچه دستور دادم عمل کردی، تو را پاداش مى دهم و اگر به این کارها تن ندادى از کار ما و سپاه ما برکنار باش و لشکریان را به شمر بن ذى الجوشن واگذار که به ما وى دستور داده ایم.

    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد (ص) و آل محمد.



    ::: چهارشنبه 85/11/4::: ساعت 8:3 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    بسم رب الحسین الشهید
    مجله الکترونیکی «حسینیه سیدالشهدا»
    محرم 1427

    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

     

     

     

    بسم رب الحسین

    یا رب الحسین، بحق الحسین؛ اشفع صدرالحسین بظهور الحجه

    بحول و قوه الهی، از ابتدای محرم تا 20 صفر (اربعین حسینی) هر روز با یک شماره از مجله الکترنیکی «حسینیه سیدالشهدا» در خدمت شما عزیزان هستیم. این سری از «حسینیه سیدالشهدا» که مجموعا 50 شماره می باشند را می توانید از طریق لینکهای زیر مطالعه نمائید. برای مطالعه هر شماره فقط کافی است روی لینک مربوطه کلیک کنید. فقط به یاد داشته باشید با توجه به حجم نسبتا بالای هر شماره، ممکن است باز شدن صفحات هر شماره از مجله کمی طول بکشد ..... راستی لطفا ما را از دعای خیر خود محروم نکنید.

     

     

    مجله الکترونیکی «حسینیه سیدالشهدا»

    1. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره اول (۱ محرم)
    2. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره دوم (2 محرم)
    3. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سوم (3 محرم)
    4. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهارم (4 محرم)
    5. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره پنجم (5 محرم)
    6. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره ششم (6 محرم)
    7. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره هفت (7 محرم)
    8. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره هشت (8 محرم)
    9. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره نه (9 محرم)
    10. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره ده (10 محرم)
    11. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره یازده (11 محرم)
    12. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره دوازده (12 محرم)
    13. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سیزده (13 محرم)
    14. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهارده (14 محرم)
    15. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره پانزده (15 محرم)
    16. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره شانزده (16 محرم)
    17. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره هفده (17 محرم)
    18. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره هجده (18 محرم)
    19. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره نوزده (19 محرم)
    20. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست (20 محرم)
    21. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و یک (21 محرم)
    22. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و دو (22 محرم)
    23. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و سه (23 محرم)
    24. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و چهار (24 محرم)
    25. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و پنجم (25 محرم)
    26. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و شش (26 محرم)
    27. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و هفت (27 محرم)
    28. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و هشت (28 محرم)
    29. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره بیست و نه (29 محرم)
    30. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی (30 محرم)
    31. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و یک (1 صفر)
    32. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و دو (2 صفر)
    33. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و سه (3 صفر)
    34. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و چهار (4 صفر)
    35. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و پنج (5 صفر)
    36. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و شش (6 صفر)
    37. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و هفت (7 صفر)
    38. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و هشت (8 صفر)
    39. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره سی و نه (9 صفر)
    40. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل (10 صفر)
    41. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و یک (11 صفر)
    42. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و دو (12 صفر)
    43. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و سه (13 صفر)
    44. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و چهار (14 صفر)
    45. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و پنج (15 صفر)
    46. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و شش (16 صفر)
    47. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و هفت (17 صفر)
    48. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و هشت (18 صفر)
    49. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره چهل و نه (19 صفر)
    50. مجله الکترونیکی حسینیه سیدالشهدا - شماره پنجاه (20 صفر)

     

     

    برای ورود به بانک صوتی اینجا را کلیک کنید
     

    منتظر انتقادات و پیشنهادات همه شما خوبان هستیم.
    االلهم عجل لولیک الفرج و العافبه و النصر
    واجعلنا من اعوانه و شیعته و المستشهدین بین یدیه

    محرم 1427

    info[at]zizi[dot]ir

     

     

     

     

     

     

      
     
     
          

     

     

     

     

    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهّم کن لولیک الحجّة بن الحسن صلواتک علیه و على آبائه فى هذه السّاعة و فى کلّ ساعة، ولیاً و حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلا و عیناً حتى تسکنه أرضک طوعاً و تمتّعه فیها طویلا.
     
    به نام خداوند بخشنده و مهربان
    بار الها، در این هنگام، و برای همیشه، ولی امرت، حجت ابن الحسن، را که درودهایت بر او و بر پدرانش باد، سرپرست و نگهدار و رهبر و یاور و راهنما و نگاهبان باش، تا گیتی را به فرمان او در آوری و تا دیر زمان بهره مندش گردانی.
    آمین یا رب العالمین

     

     



    ::: شنبه 85/10/30::: ساعت 10:14 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    زادگاه

          هشتمین پیشوای شیعیان امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در مدینه دیده به جهان گشود.

    کنیه ها
    ابوالحسن و ابوعلی

    لقبها
    رضا، صابر، زکی، ولی، فاضل، وفی، صدیق، رضی، سراج الله، نورالهدی، قرة عین المؤمنین، مکیدة الملحدین، کفوالملک، کافی الخلق، رب السریر، و رئاب التدبیر

     مشهورترین لقب
    مشهورترین لقب آن حضرت ?رضا? است و در سبب این لقب گفته اند: ?او از آن روی رضا خوانده شد که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران خدا و امامان پس از او بود. همچنین گفته شده : از آن روی که همگان، خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند. سر انجام، گفته شده است: از آن روی او را رضا خوانده اند که مأمون به او خشنود شد.?

    مادر امام
    در روایتهای مختلفی که به ما رسیده است نامها و کینه ها و لقبهای ام البنین، نجمه، سکن، تکتم، خیزران، طاهره و شقرا، را برای مادر آن حضرت آورده اند.

    زاد روز
    درباره روز، ماه و سال ولادت و همچنین وفات آن حضرت اختلاف است.
    ولادت آن حضرت را به سالهای (148 و 151 و 153ق) و در روزهای جمعه نوزدهم رمضان، نیمه همین ماه، جمعه دهم رجب و یازدهم ذی القعده
    نامیده اند.

    روز شهادت
    روز وفات آن حضرت را نیز به سالهای (202 و 203 و 206ق) دانسته اند.
    اما بیشتر بر آنند که ولادت آن حضرت در سال (148ق) یعنی همان سال وفات امام صادق علیه السلام بوده است، چنان که مفید، کلینی، کفعمی، شهید، طبرسی، صدوق، ابن زهره، مسعودی، ابوالفداء، ابن اثیر، ابن حجر، ابن جوزی و کسانی دیگر این نظر را برگزیده اند.
    در باره تاریخ وفات آن حضرت نیز عقیده اکثر عالمان همان سال(203ق) است.
    بنابر این روایت، عمر آن حضرت
    55 سال می شود که 25 سال آن را در کنار پدر خویش سپری کرده و 20 سال دیگر امامت شیعیان را بر عهده داشته است.
    این
    20سال مصادف است با دوره پایانی خلافت هارون عباسی، پس از آن سه سال دوران خلافت امین، و سپس ادامه جنگ و جدایی میان خراسان و بغداد به مدت حدود دو سال، و سر انجام دوره ای از خلافت مأمون.

    فرزندان
    گرچه که نام پنج پسر و یک دختر برای ایشان ذکر کرده اند، اما چنان که علامه مجلسی می گوید: حداکثر تنها از جواد به عنوان فرزند او نام برده اند.
    به دسیسه مامون و ب
    ا  سم او به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در طوس در قبله قبه هارونی سرای حمید بن قحطبه طایی به خاک سپردند و امروز مرقد او مزار آشنای شیفتگان است.

     

    ... همراه با کبوتران حرم 

    خورشید، در حال غروب است و هفت ستاره روشن در آسمان، آغوش گشوده هشتمین اخترند.

    کبوتران بال می زنند آسمانی را که چشم هایمان سال هاست به آن دوخته شده، صدای بال کبوتران در صدای سنج عزاداران می پیچد و خواب مسموم انگورهای پیچیده بر خوشه های حادثه آشفته می شود، خورشید، ذره ذره در عطش چشم هایش رسوب می کند...

    امام رضا علیه السلام سجده کردن بر معبود را نزدیک ترین حالت بنده می داند و می فرمایند:

    ?نزدیک ترین حالت بنده به خداوند متعال، در حال سجده است و این همان قول خداوند تبارک و تعالی است که فرمود: سجده کن و نزدیک شو. ?

    هشتمین پیشوای شیعیان امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در مدینه دیده به جهان گشود.

    بیشتر دوران امامت امام رضا (ع) در زمان خلافت مامون بود. مامون که یکی از مکارترین و زیرک ترین خلفای عباسی به شمار می آمد. پس از قتل برادرش امین و به دست گرفتن قدرت، مرو را مرکز حکومت خود قرار داد و با بهره گیری از هوش وزیر خود فضل بن سهل پایه های حکومت خود را مستحکم کرد.انـگیزه هاى سیاسى  مانند: جذب ایرانیان، سرکوب نهضتها و قیامهاى علویان، مشروع جـلـوه دادن حـکومت خود، مامون را وادار کرد به امام پیشنهاد ولایت عهدی دهد ولی از این روى، امام رضـا (ع) از پـذیرش پیشنهاد مامون سر باز مى زد. به هر حال امام رضا (ع) درنهایت، ولایت عهدی را با قید شرایطی پذیرفت. پس از مراسم بیعت اجبارى، در حضور مردم و دیگران فرمود:

    لـنـا عـلیکم حق برسول الله و لکم علینا به حق فاذا انتم ادیتم الینا ذلک وجب علینا الحق لکم. مـا اهـل بیت، به واسطه رسول خدا (ص) بر شما مردم حقى داریم، شما نیز بر ما حقى داریـد وقتى که شما حق ما را به ما دادید، بر ما لازم است که حقوق شما را رعایت کنیم. (بحارالانوار جلد 146)اگرچه این پیشنهاد رنگ تهدید و اجبار نیز گرفته بود. مسئله ولایت عهدی با تلاش های امام برای افشاگری همراه بود و شرط اصلی دخالت نکردن در عزل و نصب ها که همان شریک نبودن در حکومت جائر زمان برای حضرت محسوب می شد، نیز به همین منظور بود و امام بدین ترتیب توطئه های مأمون را یکی پس از دیگری خنثی می کرد و کار بدانجا رسید که عرصه بر مأمون تنگ شد و امام رضا (ع) را بزرگترین خطر جدی برای بقای حکومت خود می دانست و وقتی دریافت عوام فریبی های او در اعلام ولیعهدی امام رضا (ع) نیز کارگشا نیست، چاره ای جز به شهادت رساندن امام(ع) برای خود ندید.

    سرانجام خورشید فروزان وجود امام (ع) در روز ۲۹  صفر سال ۲۰۳  ق. غروبی سرخ را به مشرق ایمان نشست و بار دیگر سیاست مزورانه عباسی تن به شکست داد.



    ::: شنبه 85/9/11::: ساعت 8:52 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    بقیع و  دیگر هیچ ............ فقط سکوت

    السلام علیک یا امام جعفر صادق (ع)

    مشخصات حضرت

    اسم : جعفر

    لقبها : صادق-مصدق-محقق-کاشف الحقایق-فاضل-طاهر-قائم-منجی– صابر  

    کنیه : ابوعبدالله - ابواسماعیل - ابوموسی

      نام پدر : حضرت امام محمد باقر ( علیه السلام )

      نام مادر : فاطمه ( ام فروه ) دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر

      زمان تولد : هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری

      در روز جمعه یا دوشنبه ( بنا بر اختلاف ) در هنگام طلوع فجر مصادف با میلاد حضرت رسول . بعضی ولادت ایشان را روز سه شنبه هفتم رمضان و سال ولادت ایشان  را نیز برخی سال 80 هجری ذکر کرده اند . ( 1 )

    محل تولد : مدینه منوره

      عمر شریفش : 65 سال

      مدت امامت : 34 سال

      زمان رحلت ( شهادت ) : 25 شوال سال 148 هجری درباره زمان شهادت نیز گروهی ماه شوال و دسته ای دیگر 25 رجب را بیان کردند . ( 2 )   قاتل : منصور دوانیقی بوسیله زهر محل دفن : قبرستان بقیع

    زنان معروف حضرت : حمیده دختر صاعد مغربی ، فاطمه دختر حسین بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب( علیهم السلام )

    فرزندان پسر : موسی ( علیه السلام ) - اسماعیل - عبدالله - افطح - اسحاق - محمد - عباس - علی

    فرزندان دختر : ام فروه - فاطمه - اسما که اسماعیل ، عبدالله وام فروه مادرشان فاطمه دختر حسین بن علی بن حسین ( علیهما السلام )( نوه امام سجاد ) است . وامام موسی کاظم (علیه السلام) ، اسحاق و محمد که مادرشان حمیده خاتون می باشد . وعباس ، علی ، اسماء و فاطمه که هر یک از مادری به دنیا آمده اند .

    نقش روی انگشتر حضرت : ما شاء الله لا قوة إلا بالله ، أستغفرالله .

    اصحاب معروف امام صادق (علیه السلام) : ابان بن تغلب - اسحاق بن عمار- برید - صفوان بن مهران - ابوحمزه ثمالی – حریر بن عبدالله سجستانی زراره بن اعین شیبانی - عبدالله بن ابی یعفور-عمران بن عبدالله اشعری قمی .

    روز زیارت ایشان : روزهای سه شنبه می باشد .

    رخسار حضرت : بیشتر شمایل آن حضرت مثل پدرشان امام باقر (علیه السلام) بود . جز آنکه کمی لاغرتر و بلند تر بودند . مردی میانه بالا ، سفید روی ، پیچیده موی و پیوسته صورتشان چون آفتاب می درخشید . در جوانی موهای سرشان سیاه و در پیری سفیدی موی سرشان بر وقار و هیبتشان افزوده بود . بینی اش کشیده و وسط آن اندکی برآمده بود وبر گونه راستش خال سیاه رنگی داشت . ریش مبارک آن جناب نه زیاد پرپشت و نه زیاد کم پشت بود . دندانهایش درشت و سفید بود ومیان دو دندان پیشین آن گرامی فاصله وجود داشت . بسیار لبخند می زد و چون نام پیامبر برده می شد رنگ از رخسارش تغییر می کرد .

    گوشه ای از حیات امام صادق ( علیه السلام )

    پدرش 26 ساله بود که او زاده شد . دوازده تا 15 سال بنابر اختلاف از عمر شریفش را درکنار جدش امام سجاد ( علیه السلام ) و نوزده سال را در کنار پدرش امام باقر ( علیه السلام ) گذراند . پیامبر اکرم ( ص ) در خصوص انتخاب نام و لقب امام ششم فرموده است: وقتی که فرزندم جعفر متولد شد نام اورا صادق بگذارید زیرا فرزند پنجمش جعفراست وادعای امامت می کند و او در نظر خداوند جعفر کذاب است . ابن بابویه و قطب راوندی روایت کرده اند : که از حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) پرسیدند که امام بعد از تو کیست ؟فرمود : محمد باقر شکافنده علوم است . پرسیدند که : بعد از اوامام که خواهد بود ؟ گفت : جعفر که نام اونزد اهل آسمانها صادق است.امام ششم شیعیان و رئیس مذهب تشیع درسال 114 هجری قمری در سن 31 سالگی به امامت رسید و ردای ولایت بردوش گرفت. دوران امامت آن امام 34 سال بوده که با اواخر حکومت امویان واوایل حکومت عباسیان مصادف می باشد . که حدود هجده سال آن ( 132-114 ) همزمان با حکومت امویان و شانزده سال آن ( 148-132 ة ) همزمان با حکومت عباسیان بود . آن حضرت با پنج تن از خلفای بنی امیه - هشام بن عبدالملی ( 125-105 ه. ق ) ، ولید بن یزید بن عبدالملی ( 126-125 ه. ق ) ، یزید بن ولید بن عبدالملی ( 126 ه. ق ) ، ابراهیم بن ولید (126 ه. ق"( به مدت 70 روز )) و مروان بن محمد ملقب به حمار ( 132-126 ه.ق ) و دو تن از خلفای بنی عباس ابوالعباس ( عبدالله بن محمد ) معروف به سفاح ( 132- 136 ( 137 ) ه. ق ) و ابوجعفر معروف به منصور دوانیقی ( 158-136 ( 137 ) ه. ق ) معاصر بود . در یک دسته بندی ، زندگانی امام جعفر صادق ( علیه السلام ) می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود :

    الف - زندگانی امام در دوره امام سجاد و امام باقر ( علیهما السلام ) که تقریبا نیمی از مر حضرت را به خود اختصاص می دهد . در این دوره ( 83-114 ) امام صادق ( علیه السلام ) از علم و تقوی و کمال و فضیلت آنان در حد کافی بهره مند شد .

     ب - قسمت دوم زندگی امام جعفر صادق( علیه السلام ) ازسال 114 هجری تا 140 هجری می باشد . دراین دوره امام از فرصت مناسبی که بوجود آمده ، استفاده نمود و مکتب جعفری را به تکامل رساند . در این مدت ، 4000 دانشمند تحویل جامعه داد و علوم و فنون بسیاری را که جامعه آن روز تشنه آن بود ، به جامعه اسلامی ارزانی داشت .

    ج - هشت سال آخرامام( علیه السلام ) قسمت سوم زندگی امام را تشکیل می دهد . دراین دوره ، امام بسیار تحت فشار و اختناق حکومت منصور عباسی قرار داشت . در این دوره امام دائما تحت نظر بود و مکتب جعفری عملا تعطیل گردید .



    ::: سه شنبه 85/8/23::: ساعت 12:28 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    سلام وقت بخیر

    1 پیشنهاد تا حالا تو اینترنت  کلمه ضد شیعه را جستجو کرده اید ؟

    نه لطفاً جستجو کنید و نتیجه را ببینید هرچه صدمه دیده اسلام از طرف خودمان بوده از ماست که برماست (مداحی ، مجالس شادی و سرور و هیأت مذهبی) راستی جهت اطلاع بقیه دوستان جوابها و نظراتتیان را بنویسید

     

     



    ::: یکشنبه 85/8/14::: ساعت 9:9 صبح
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

     

    دستهایش کوچک است ، جثه اش کوچک است

     

    اما بزرگ است خیلی بزرگتر از اونهایی که با

     

    چشمان  از حدقه درآمده بهش ذل زده اند و از

     

    ســـر ناچاری به زور متوسل شده اند تا شاید

     

    چند روزی بیشتر بتوانــــند موجودیت نداشته

     

    خود را حفظ کنند

     



    ::: شنبه 85/8/13::: ساعت 12:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 3 بازدیدهای دیروز : 3
    کل بازدید :126023

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مذهبی - اللهم عجل لولیک الفرج

    >>لوگوی دوستان<<

    >>موسیقی وبلاگ<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<